| 2008年04月09日(水) |
シンガポール航空の時刻表変更 |
シンガポールとスリランカのコロンボを結ぶシンガポール航空の飛行機の発着時刻が変更になっているようです。当面2008年の3月30日から10月25日までの措置です。
Flight Number Sector Departure Arrival SQ466 SIN – CMB 0705 0815 SQ467 CMB – SIN 0930 1555
これまでのフライトスケジュールは以下の通りでした。
Flight Number Sector Departure Arrival SQ468 SIN – CMB 2245 2355 SQ469 CMB – SIN 0110 0755
これまでは深夜にシンガポールを出発していました。この便の乗るために成田から午前中の便でシンガポールに行くことになり、シンガポールのチャンギ空港で4時間程時間を潰すことになっていました。しかしこれからは早朝便なのでチャンギ空港で一晩潰すことになります。そして帰りは午後にシンガポール着なのでシンガポールで一泊しなければならなくなります。
この措置はスリランカ内戦激化で深夜のフライトの危険性が増したことによるもののようです。
| 2008年04月06日(日) |
スリランカ内戦激化(6) |
スリランカのマラソン大会で自爆テロがあり、来賓の「高速道路大臣」が亡くなったそうです。このような市民を巻き込んだテロが頻発するようになり、スリランカ社会は大変苦しい状況に陥っています。戦闘が続く北部ばかりではなく、南部の社会でも民族紛争による衝突が一般的になっています。
ところでマラソン大会というような市民参加イベントでは映像を残っているケースが多いです。スリランカで放送されたニュース映像が「UTube」に沢山投稿されています。それを見ると大臣の「フェルナンドプール氏」がスタート合図をする直前にテロが起こったことがはっきり分かります。北部のジャングルでの戦闘と違い南部のテロはテレビで放送されます。反政府組織LTTEこのような形で戦闘をアピールするようになってしまいました。
Apr 06, Colombo: A suspected Tamil Tiger bomb explosion in Sri Lanka has killed the Minister of Highways and Road Development Jeyaraj Fernandopulle and ten others this morning, the Defense Ministry said.
The bomb targeted a marathon event in Weliweriaya town, about 25 km north of Colombo this morning. The bomb was detonated just before the Minister kicked off the event according to the security officials.
Defense sources said Gampaha Division SSP Hector Darmasiri was also seriously injured and admitted to the General Hospital at Gampaha. Over 50 people were admitted and more casualties are expected.
Minister Fernandopulle was a senior minister in the Rajapaksa government. He is member of the parliament from the ruling Sri Lanka Freedom party since 1983.
| 2008年04月05日(土) |
ボルドーワイン「ラフォレピムケ」 |

ボルドーの「Chateau Laforet Pimouguet 2005」です。2006年のボルドー・アキテーヌ・ワインコンクールで金賞を受賞したワインです。こういうワインは安くても安心して買えます。その評価とおりコストパフォーマンスは非常に高いワインでした。
葡萄はメルロー 60% カベルネ・フラン 25% カベルネ・ソーヴィニョン 15%
スパイシーで果実の香りがたっぷり。アルコール濃度14%でボディーもしっかりしています。
| 2008年04月03日(木) |
スリランカからのニュース(3) |
スリランカのナショナルフラッグ「スリランカ航空」の経営権に関する記事です。アラブ首長国連邦の航空会社の「Emirates」は1997年にスリランカ航空の株式をスリランカ政府から購入し、株主間契約書を締結して同会社の経営権を握ってきました。その株主間契約書が2008年3月31日に失効して、経営権がスリランカ政府に移管され、下記(二番目の記事)のような人事が発令されたのでした。
会長は大蔵次官のDr.ジャヤスンデラ氏、役員の中にラリット・デ・シルバ氏の名前が見えます。両氏ともスリランカテレコム関連の仕事で面識があります。彼等はテレコムに加えて、航空キャリアの経営に参画することになります。
実は日本のNTTがスリランカテレコムに参画したのが1997年でした。そして昨日の記事のように2008年4月1日に全株式をマレーシアの通信会社に譲渡したのでした。航空業界のスリランカ航空(かつてのエアランカ)も同様に1997年に一部の株式を「Emirates」に譲り、同じ10年間の間海外の会社に経営を任せてきたのでした。
「スリランカエアー」の場合、この10年間は非常に複雑なものがあったようです。とにかくスリランカでは政権が変わると、前の政権の政策は徹底的に批判されます。しかし当事者同士の正規な契約は変えることができません。そのことが下の大統領の挨拶に現れています。
この二つの会社の10年目の経営変更については身近に見てきただけに非常に感慨深いものがあります。
Emirates looks to sell SriLankan air stake (6 Jan 2008)
DUBAI (Reuters) - Emirates airline said it is looking to sell all or part its stake in state-controlled SriLankan Airlines after the South Asian island's government sought greater control over the carrier's day-to-day business.
Dubai-based Emirates, which owns 43.6 percent of SriLankan and whose 10-year management contract of the carrier expires in April, would value its stake it about $150 million, Emirates President Tim Clark told Reuters on Sunday.
"It's a good buy," Clark said. "The government was seeking greater control over the day-to-day business of the airline, which was not acceptable to us."
SriLankan investors might be interested in buying Emirates' stake, Clark said, without being more specific.Emirates said on Sunday it would not renew its management contract, though it did not give a reason.
"Emirates has notified the Government of Sri Lanka that it will not be renewing the shareholder's agreement, which expires on March 31," the carrier said in a statement.
"With effect from April 1, management control of SriLankan Airlines will pass to the Government of Sri Lanka," it said.
The Sri Lankan government last month cancelled the work permit of SriLankan Chief Executive Officer Peter Hill - who was seconded from Emirates - after the carrier refused seats to President Mahinda Rajapaksa and 35 officials who were visiting the United Kingdom. "It's an amicable parting," Clark said.
Emirates had in September expected to renew its management contract for at least another five years and wanted to double the carrier's fleet to as many as 30 aircraft. Emirates paid $70 million for the stake in SriLankan, its only investment in another carrier.
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Sri Lanka Government appoints SriLankan Airlines・Chairman & Directors -March 28th, 2008
The Government of Sri Lanka has nominated and appointed a new Chairman and Directors to SriLankan Airlines, with immediate effect.
Dr P B Jayasundera has been appointed Chairman with Mr. Nishantha Wickremasinghe, Mr Lalith De Silva and Mr Sunil Wijesinha as Nominee Directors to represent the government which holds 51.05% shares while the Emirates Airline holding 43.63% shares will be represented by Mr Tim Clark, Mr Gary Chapman and Mr Nigel Hopkins.
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President's Speech at New SriLankan Airline Ceremony April 03, 2008, Katunayaka, Sri Lanka.
I remember how Sri Lankan Air Line was handed over to another company a decade ago. When that decision was taken it gave a huge shock to people in this country. People were shocked having listened to the largest transaction at the time.
I still remember a photo published on newspapers showing employees of this airline sadly looking at parking of an aircraft that bore a different logo from Air Lanka from distance.
Those who behind the deal at the time could only explain it with words that country should embrace the new global economic trends. We are not going to take cover from these words. But, we clearly state that we are going to the future with the new global economic trends while protecting our identity.
That is the vision with that we should deal with the world.
We are not a nation new international trade. We are nation that has been doing international trade and maintaining diplomatic ties with world for over thousands of years. We are well experienced in trading with global economy. We also faced the invasions that had come with those transactions. Therefore, we have to comprehend this global reality and to get used to make good business with it.
Friends ! This is a moment that the shock given to our people decade ago turns to a pleasure.
There is no point of blaming the past. No point of cursing the management. No point of cursing people behind the deal. What I believe is that the past is to learn lessons but not blame and complain.
Let's correct this mistake for the nation and for the future generation. We launched Mihin Lanka airline to give back the lost heritage for the people. We started it with 250 million. Today, not even a boutique can be started with 250 million. To go head solving the problems we need cooperation of all.
World has been able to win over the skies excellently since the day that Rights brothers invented the aircraft. Distances between countries have been reduced by the speed itself. Air travel has become the safest and the swiftest mode of travel.
Air travelers have become a group that enjoys luxurious amenities. But, what as a nation, have we been able to contribute to the air line industry?
When aircraft technology reaches the sky in development we have not been able to build a competent management at least. It has been calculated that loss incurring from air travel for this year is 5000 million. In certain years our air lines have shown profits by selling out their aircraft. This is a situation we have to be ashamed of as nation. Our first battle should be to come out of this shame.
Our endowments are not going to be protected just because an indigenous management is appointed. It is not going to be protected because the government has the ownership either. We have to overcome lot of challenges if we are to make this airline a national heritage. We have taken a great responsibility. You should see the great challenge in front of you when you assume this responsibility.
We are assuming this airline at a time when large numbers of competitive airlines have come up in the region, also, at a time when the global economy has to face lot of challenges.
Fuel prices are skyrocketing at global markets. It affects all airlines in the world. Also, food prices are going up today. The world most wicked terrorists in our country are dieing hard to disrupt our air travel. By carrying out several attacks at our national airport they attempted to stop aircraft coming into the country, the attempt was to isolate us from the rest of the world.
It is under this situation that we are taking over the responsibility to run this airline. I believe this responsibility is not too much for us. Having won the east we are now getting ready to win north. This is a time that we are offering democratic rights to the people in the East. Also we have achieved a huge economic growth. I would like to remind that the terrorists attacked this airport itself at several instances; that labeled themselves as the world most ruthless terrorists are now coming to their knees.
Meanwhile, even before such serious challenges, we have not changed a letter of the Mahinda Chinthana. Please look at the giant leap that we have taken from separation of North and East, to abrogation of Cease-fire agreement, to fighting drugs, to ensuring democracy in the East. Nobody has even thought of taking such serious decisions. Those are the real challenges in the political world.
Whilst facing such challenges we have been able to make Sri Lanka one of the countries with lowest unemployment rate and to maintain an economic growth of approximately 7%. It has been above 6% during that three years. This is the fist time that we had such situation after independence. Please do not underestimate these. We have been able to make the per capita income to 1600 US dollars.
For country that overcoming such challenges this challenge is not too much at all. Therefore, now take up this challenge with the new management. Now , it is you who have the responsibility.
Now, there is no outsider to be blamed if the airline fails before the world. We have to accept both the challenge and the blame.
Sri Lankan Airline must show the pride of our country. But do not make it inaccessible to the common people of the country. Even majority of our people living in rural villages are now becoming aircraft passengers at least for few hours in their lives. The opportunities to overseas travel are so abundant. Hospitality should be equally offered to foreigners and the locals as well. Public servant when using Sri Lankan Airlines should be given special prices. Now we have made it mandatory for public servants to use Sri Lanka Airlines when going aboard. We should give a better service to the people of our own country.
Today when your destiny is given to your own hands, the trade unions too have a vital role to play. Do not think that Trade Unions are only there to win rights for the employees. Those trade Unions that had rally their protests when selling these institutions must have a responsibility to protect them when they are being given back. They should give their support to leverage this airline to one of the best in the world.
This air line is important not only because of the profit , but also it is a part of our nation's pride. It is the best way to carry our flag to the world. It should be a diplomatic service that shows our hospitality to the world. Please fulfill this responsibility.
I wish that I will be able to see a picture of happy employees of a profitable airline looking at their own aircraft soon, instead of a picture of sad employees looking at a outside aircraft arriving at the terminal.
I request you all commit yourselves to lift this airline to a significant position in Asia for the nation for our future generation.
May all of you have bright future!
| 2008年04月02日(水) |
スリランカからのニュース(2) |
昨日のスリランカ発の経済ニュースです。NTTがスリランカ最大の通信会社スリランカテレコム株式をマレーシアの通信会社GTH社の売却しました。
Japan's NTT exits Sri Lanka Telecom by selling its 35% stake to Malaysia's Global Telecom Holdings for $299 million. Japan’s NTT Communications Corp has sold its 35% stake in Sri Lanka Telecom to Global Telecommunications Holdings, a wholly-owned subsidiary of Malaysia's Usaha Tegas, for $299 million.
NTT has sold its entire holding of 635,076,318 shares, representing 35.19% of Sri Lanka Telecom, at a price of SLR50.50 ($0.47) a share totalling SLR32 billion.
Global Telecommunications Holdings, which is a Netherlands-based company will now, under the Sri Lanka Takeover Code, have to make a mandatory offer to the remaining shareholders of SLT. Global’s parent, Usaha Tegas, is a holding company of Ananda Krishnan and also owns a stake in Malaysian telco Maxis.
SLT was Sri Lanka’s first telecommunications company and has an estimated 87% market share of the fixed line network in the country. NTT paid $225 million for a 35% stake in SLT in 1997, one year after it was incorporated as a public limited company. The rest was owned by the government. In 2002 SLT acquired Mobitel, one of the four mobile operators in the country, in which it previously had a 40% stake.
SLT listed in 2002 at which time the majority shareholder, the government of Sri Lanka, sold a 12% stake. Post-IPO the government holds 49.5% and the public 15.3%.
SLT currently has a customer base of 800,000 and provides domestic and international voice, internet and other services to customers. Mobitel currently has 15% share of the mobile market.
NTT is an information and communications technology company which offers internet protocol, web-based, and managed network solutions. Its revenues for the fiscal year ended March 31 2007 were more than $10 billion. NTT said it “will post a special profit of approximately 3.3 billion ($33 million) from the sale of the SLT stake”.
Since its investment, NTT has provided strategic advice to SLT, trained its employees and helped it develop marketing strategy. NTT has also helped develop SLT’s network, information technology and its operating and financial controls and systems.
NTT had indicated in March 2007 that it was in discussions with Global but a deal was then held up by a Fundamental Rights Application filed by a law-maker against the sale of shares. On March 10 2008 Sri Lankan courts ruled that the deal between NTT and Global should be permitted to move forward.
The deal was transacted by two Colombo-based brokerage houses and is the largest ever trade on the Sri Lanka Stock Exchange. SLT shares were trading around SLR40 before the deal was announced and moved up intra-day to SLR48, near the offer price.
朝会社の同僚が急に花見を提案しました。今週を逃すともう花が散り始めてチャンスはないし、来週になると4月になって急に忙しくなることが予想されるので、提案は多くの同僚に受け入れられました。場所は王子の飛鳥山。
後楽園にある会社からは王子までは地下鉄南北線が行っています。そこから花見の名所「飛鳥山」へは複雑な道のりでした。都電が通っているので道路を勝手に渡れないのです。迷った挙句漸く公園の目的地にたどり着くました。丁度帰宅の時間頃に雨が降り出したので、桜の名所とはいえ、花見客は疎らでした。しかし雨が止んで少しひんやりしましたが、満開の桜の下で楽しい花見ができました。このような本格的な花見をしたのはなんねんぶりかしら。
飛鳥山の頂上には3つの博物館があることを始めて知りました。
飛鳥山のホームページ
渋沢資料館、紙の博物館、北区飛鳥山博物館です。ゆっくり見学してみたい博物館です。他にも佐久間象山の碑があるということで非常に興味深い公園であります。
先週からインドから友人が来日しています。名前は「Subhash」。家族3人で休暇を利用して日本で働いている義理のお兄さんの厄介になっています。先週土曜日に成田に着き、そのまま東京に2泊して今はお兄さんの住んでいる日立に行っています。日曜日にはディズニーランド、月曜日には世田谷の蓮光寺にいったのでした。
私がインドで働いていた時、彼はインドの通信会社の「リライアンス」で働いていました。その関係で知り合いになりました。彼に窓口になってもらって日本からのお客をリライアンス社に紹介したことがありました。その時の知り合いと相談して、今日は「Subhash」を東京に来て貰って夕食を食べました。日立と東京は少し離れており電車(スーパー日立)では金がかかるので高速バスを利用してもらうことにしました。
夕食の場所は虎ノ門のインド料理店「ダージリン」にしました。ここは会社の国際部隊が入っているビルから近く、予てからいっぺん行ってみようと考えていたレストランです。料理も美味しく店員さんも親切だったので大変気に入りました。生憎「Subhash」は体調が悪く殆ど料理を食べることができませんでした。日本の食事・環境に参ってしまったのかもしれません。
なぜ彼の名前が「Subhash」かというと、彼がコルカタ生まれで誕生日は郷土の英雄「スバッシュ・チャンドラ・ボース」と同じからなのです。その「ボース」の遺骨はインドにはなく実は杉並の「蓮光寺」にあるのです。蓮光寺の遺骨は命日の8月18日にしか参拝できませんが、彼等は蓮光寺境内にあるボースの石像を拝んできたようです。彼のお兄さん(コルカタ出身)はまだ日本に長く居るようなのでチャンスがあったら8月18日に参拝できるかもしれません。
2月7日にマンションの玄関先で転倒して大腿骨を骨折して西浦和の「三愛病院」に入院していた母が今日漸く退院できました。手術後のリハビリで漸く「杖」をついて歩けるようにはなっています。それでも手術の際のダメージと入院中に衰えてしまった筋力が回復していないので、複雑な動きとか素早い動きはできません。暫く自宅で訓練して戻すしかありません。
入院していた西浦和の三愛病院には最新の検査・治療機器が備えられています。CTスキャン・MRI・超音波メスなどです。医療機器メーカに勤める息子が感心していました。診療科目に心臓外科もあるので、不整脈・心房肥大の私もお世話になるチャンスがあるかもしれません。加えて一階レストランの「キーマカレー」が絶品です。病院の一角の小さいレストランのメニューに普通のカレーに加えて「キーマカレー(ひき肉カレー)」があるのも変わっています。これはお勧めです。
母の病室は4人部屋でしたが、その部屋には母と同じように大腿骨を骨折した「Fさん」と「Hさん」が居ました。4つ目のべッドは空いていたり短期間入院の方が居たりしました。母はこの「Fさん」「Hさん」と競争するように療養をしていたのではありました。この二人には大変お世話になりました。「Fさん」は母と同じ年齢ですが、ものすごく元気な方で、率先してリハビリをこなす模範患者でした。最初の手術の経過が思わしくなかったので再手術をしたのですが、手術後のリハビリにも早くから積極的に取り組みます。弱音を吐く母をかなり叱咤激励してくれました。
もう一人の「Hさん」は97歳の高齢ながら非常にしっかりした方でした。一回り若い母を励ましてくれました。偶々病院の先生から歩行許可を貰った日に会いましたが、嬉しそうに自分の老人車を使って歩いていました。「Hさん」は母より数日早く退院していきました。怪我の病室は手術さえしてしまえば、後はリハビリでどんどん元気になっていくので病気の人の病室とは事情が違います。母の入院も同じ患者仲間の助けもあり、それなりのものであったみたいです。妻は毎日にように病院に通いました。これには大変感謝しています。
2008年の復活祭の日取りは以下の通りです。
3月20日(木):最後の晩餐 3月21日(金):イエスの受難 3月22日(土):復活Eve 3月23日(日):復活祭
ということですが、今日は「さいたま芸術劇場音楽ホール」でバッハコレギウムジャパンの演奏による「マタイ受難曲」を聞いてきました。バッハコレギウムジャパンの「マタイ」は今日のさいたま公演が初日で、明日は東京オペラシティタケミツメモリアル、土曜日は大阪のシンフォニーホールです。さいたま公演は他の会場に比べて規模が小さいのが魅力でした。一昨年所沢ミューズの大ホールで聞きましたが、会場が少し大き過ぎたように思えていたので、正直今日は当たりでした。
記録のために演奏者を紹介しておきます。
指揮:鈴木雅明・・・今日も素晴らしい演奏を聞かせていただきました。オルガンチェンバロの名手でもあるからでしょうか、最後まで舞台上のオルガンのチューニングを続いていました。またチェンバロも非常に優雅な音がしました。
ソプラノ:ハナ・ブラシコヴァ(チェコ出身)・・・透明感があってよく通る声でした。ドイツ語をはっきり発音するので聞き取り易かったです。まだ若いようなので楽しみなソプラノです。少し痩せすぎな感じもしますが。
ソプラノ:藤崎美苗・・・最初は少し硬かった感じです(冒頭の賛美歌)。後半のピラトの妻役では落ち着いた歌を聞かせてくれました。少し暗めの声で高貴な感じが良いですね。相変わらず美しくスタイルも抜群。オペラに出れば人気がでると思います。ミミなんか似合いそうです。
アルト:ダミヤン・ギヨン(フランス)・・・カウンターテナーです。少し太いアルトです。声が出たり引っ込んだりするのが気になりました。少し神経質な歌い方なのでしょうか。
アルト:上杉清仁・・・一昨年も同じ役を聞きました。印象は前回とほぼ同じ。丁寧な歌い振りに好感が持てました。
エバンゲリスト:ヤン・コボウ(ドイツ)・・・本日大活躍でした。思い入れタップリの福音史家。エバンゲリストの台詞が終わっても、合唱に参加してテノールをしっかり歌っていました。「イエスの死」への緊張感の盛り上げは大したものだと思いました。拍手。
イエス:マルクス・フライク(バス)・・・非常にドイツ語の美しい方でした。高貴な感じのするイエスだったと思います。
ユダ・ぺテロ・ピラト等:ドミニク・ヴェルナー(ドイツ)・・・非常に声に深みのある人でドイツ語の発音も本場ものでした。前半ではユダとして、イエス逮捕の合図となる「ごきげんよう。先生」という台詞、後半ではイエスの取調べ中に「私はそんな人は知らない」という台詞を意味深長に歌ってくれました。こういう簡単なドイツ語を思い入れ深く歌ってくれると聴衆は喜びます。終演後に大きな拍手を受けていました。
チェロ:鈴木秀美(第一グループ)・・・常に安定したテクニックでレチタティーヴォを引っ張っていました。ボーイングも非常に美しいのです。良い音がするはずですね。今日は会場が狭かったのでピチカートも非常に魅力的に聞こえました。
バッハコレギウムの合唱の方はもう何回も「マタイ」歌っているはずなのに、いつも新鮮な感動を持って歌っているのです。ドイツ語の歌詞の意味を十二分に把握し、マタイ福音書をはじめ聖書をキチンと理解し、何よりもイエスを深く慕っているのでしょう。ただしそれが宗教なのかというと少し違うと思います。イエスの受難がバッハの音楽を通してより崇高な物になっているからなのだと思います。かつてイエスという人がいて、そのイエスの受難を弟子のマタイが記録し、それが聖書として伝えられ、バッハがそれに音楽をつけ、バッハコレギウムが演奏し、その演奏を聴衆が聞いたということです。演奏者は聴衆よりもずっと感動していたのだと思います。
今日終曲の「安らかに眠りたまえ」の美しい音楽がそれほど悲しく聞こえませんでした。実は聖書のマタイ福音書を勉強するのと平行して遠藤周作の著作を少しかじったのです。マタイ福音書は復活したイエスがガリラヤで11人の弟子に布教を命じて終わります(ユダは既に自殺してしまっている)。遠藤周作はイエスを裏切った弟子達がイエスの死後、師の本当の教えに目覚めて布教活動に専念したことが今日のキリスト教の隆盛に繋がったとしました。それがイエスの復活であるというのです。イエスの受難の意味は非常に深いのですね。
| 2008年03月19日(水) |
アーサー・C・クラーク氏死去 |
スリランカに移住していた「アーサー・C・クラーク氏死去」さんが今日亡くなったそうです。90歳でした。イギリス生まれのSF作家で1956年からスリランカに移り住んでいたようです。スリランカ勤務時代に私は直接会う機会はありませんでしたが、日本人会の人達が面会して時のビデオを見せてもらったことがありました。
スリランカの内戦に非常に憂慮して、時々声明を発表していたようです。私がスキューバライセンスを取ったのが、アーサー・C・クラークさんの主催するスキューバ学校でした。スリランカ南部のヒッカドゥアのコーラルガーデンホテルにありました。学校を終了して大分たって本物のライセンスが届かないので、コロンボにある事務所に行った事がありました。そこはコロンボの高級住宅街でアーサー・C・クラーク氏の自宅だったようです。門の中にオンボロのベンツがったことを憶えています。
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