たりたの日記
DiaryINDEXpastwill


2016年10月01日(土) ディディ の死

NJに滞在中、一番親しく、その後もメールのやり取りをしてきた、ディディの死を、お連合いのポールのフェイスブックで知った。

出会ったのは私が36歳、ディディが46歳の時。
ピュリッアー賞作家、ジェイムス・エイジーを父に持つ彼女もまた、物書きであり、アーティストだった。

彼女から、父親のこと、母親のこと、子どもの頃の思い出、沢山の仕事をやってきたこと、コミューンに入っていて、そこでポールと知り合ったこと、一通りのことを全部聴いてきた。もの静かな、決しておしゃべりなタイプの女性ではなかったのに、ディディはずいぶんたくさんの彼女自身の過去のことを私に話してくれた。私は彼女と話をしたい一心で英語というコミュニケーションツールを最大限に用いようとし、また身につけていったように思う。
不思議な出会いであり、また不思議な関係だった。言葉を超えたところで繋がっていたといってもよかった。

1993年に帰国して後、翌年、その次の年も、アメリカに行き、ディディと1週間あまりの時間をいっしょに過ごした。けれど、その後は合わないまま時が過ぎた。私は60歳になり、ディディは70歳になった。
この2月、胆管がんの手術をした後、ディディからメールをもらい、彼女もまた昨年、直腸がんの手術をした事を知った。お互い、またいつ患うかもしれないから、来年の春か夏には会いに行くから というのが私が出した最後のメール。今年の春のこと。

今生で再会することのないまま、ディディはあちらの世界の人になってしまった。けれど、肉体を持つ彼女には会うことはできないにしても、遠く離れた場所で暮らしながら、それでも心は繋がっていると感じていた時と今は少しも変わっていない気がする。そしていつか必ず再会できるという気持ちも変わらない。

ディディは最後の時まで、私がトールペイントで絵を描いた手鏡とトレイを使ってくれていたようだ。ディディの葬儀の時、ロビーのテーブルに並べてある彼女の遺品の中に、その二つの品物が並べてあり、HPの写真には Yoshiko's Fan とポールがタイトルを付けてくれてあった。

葬儀(メモリアルサービス)の様子も聞けるようにHPにリンクが貼ってある。司式はユニテリアンチャーチの牧師であるポール自身、彼のスピーチに加え、息子のショーンの音楽やスピーチ、友人達のスピーチとディディを偲ぶ言葉を聴くことができることはしみじみとうれしい。
ポールの配慮に感謝。

ディディのことについては、書きたいことがたくさんある。もう少し時間が経ってから、きっと。ディディが70歳まで生きたのだから、わたしも70歳までは生きられるかもしれない。それまでには。



ディディのHPにポールが記してあることをここに残しておこう。



We lost Deedee to cancer on October 1st, 2016. To contact her husband Paul, email at Paul.Sprecher@gmail.com.

A Memorial Service in Deedee's memory was held at Old Ship Church in Hingham, MA, on Saturday, October 15. You can listen here. You can also see photos of the art show and other memorabilia from the reception afterwards among Deedee's other artwork on this site here.

In memory of Deedee's life and art, contributions may be made to create a Deedee Agee Scholarship at:

South Shore Art Center, 119 Ripley Road, Cohasset, MA 02025.


Here's Deedee's Obituary:

Deedee was the daughter of the writer James Agee and Mia Agee and the beloved wife of the Reverend Paul Sprecher, minister of the First Parish Church Unitarian Universalist in Bridgewater. She passed away at her home in Scituate after a four-month struggle with cancer, surrounded by her husband and sons.

Deedee was born Julia Teresa Agee on November 7, 1946. Her grandmother called her “Chickadee” and her rendering – “Deedee” – became the name she used for the rest of her life. She grew up in Greenwich Village and lived much of her life in New York City. She moved with her family to Ridgewood, New Jersey in 1992 and then to the Boston area in 2005.

Deedee had many careers as a waitress, house painter, reproductive counselor, chef, software trainer at the United Nations, and freelance writer. She was an accomplished artist of both words and images. She had a MFA in creative writing from Columbia University and was a writer of memoir and essays. She was awarded a Geraldine R. Dodge Fellowship and membership in the Writer's Room of Boston. Her writing appeared in DoubleTake magazine as well as in several anthologies. She read some of her stories at the Cornelia Street Café (the street where her father once had a studio), at libraries and other local venues, and on NPR. At the time of her death she was completing a memoir of growing up in Greenwich Village entitled Momentum. She was also an accomplished visual artist, remembered especially for her drawings and prints, which were shown at the South Shore Art Center, the Cambridge Art Association, the Danforth Art Museum, and the Duxbury Arts Association, among others.

Deedee is survived by her husband Paul; by her three sons, James Bollinger and David and Sean Sprecher; and by her siblings Joel, Andrea, and John Agee.

Her calm, loving manner, her wonderful cooking, and her beautiful art and words will be greatly missed by her family and her many friends.


Deedee's Artist Statement:

My work emerges from play with materials and from attending the subtle and mysterious spark from which a line of inquiry evolves. Line, form and imagery arise intuitively from this conversation; mark making seems to come through me, through my hand, out of a state of attunement with my body and senses in relation to both the immediate and larger world. This “sensing” is, for me, the road to the making of meaning (sense). My attunement is grounded in a life drawing practice of many years and a deepening relationship with the natural world. I love the flow of line through my eye and hand onto the paper, the way line and layered color form up into metaphor. I am drawn to the immediacy of drawing and to the inherent spontaneity of monotypes, the possibilities for variations on a theme and for working in series, the surprise of layering, the mystery of the accidental. The dance between representation and abstraction is a primary focus and fascination for me.


たりたくみ |MAILHomePage

My追加